Ailenizin Japonu!

Japonya'ya dair "kulaktan dolmayan" bilgiler

Japonya’da Yükseköğrenim – Bölüm 2: Üniversitelere Giriş ve Sınav Süreci


Japonya’da Yükseköğrenim yazı dizisinin ikinci bölümünde üniversitelere giriş ve sınav süreci üzerine bilgi geçeceğim.

Japonya’daki eğitim sistemi model olarak Anglosakson tipi, paralı yüksek öğrenim olsa da, ülke içi dinamiklerin etkisiyle ABD’de olduğu gibi yalnızca not ortalaması ve referanslara dayalı bir seçme sistemi oturtamamıştır.

Kurulu ve gelişkin düzen içinde, Türkiye’de olduğu gibi bir Genel Merkezi Seçme Sınavı (Öğrenci Seçme Sınavı benzeri) uzun yıllardır kullanımdadır. Sık sık dile getirilen “3 saatlik bir sınavla tüm gelecek şekilleniyor” durumu aynen Japonya’da da geçerli… Hem de, yer yer daha katmerli, daha beter bir biçimde…

İki güne yayılan sınavın ilk günü Sosyal Bilimler, Japonca ve Yabancı Dil; ikinci gün Fen Bilimleri ve Matematik (Yer Bilimleri, Ekonomi ve Muhasebe dahil) alanlarını kapsar. Öğrenci tüm dallardan eşit derecede sorumludur. Sorumlu olduğu konular, devam edeceği bölümle ilişkili olmak zorunda değildir. Yabancı Dil için İngilizce, Fransızca, Almanca, Korece ve Çince arasında seçim yapabilir. Yabancı Dil Sınavına “dinleme” soruları da dahildir.

Tahmin edilebileceği üzere tüm bu sınav maratonu ve stresi ile baş etmek ve sınavdan başarıyla çıkmak için destek okulları (dershane), hazırlık sınıfları, özel dersler vb. yaygındır ve uygulama Türkiye’dekilere oldukça benzemektedir.

Bizdeki uygulamalarla kıyaslanınca en büyük fark sınav sonucunun ilanı ve yerleştirmede ortaya çıkar. Öncelikle ÖSS sonucu, adaya doğrudan bildirilmez. Sınac sonucu ve göreceli sıralamaya göre üniversite ve bölüm tercihi yapılamaz. Sınav sonucu, sınav sonrası adayın başvurmayı düşündüğü okula bildirilir. Dolayısıyla aday sınav sonucunu kendi başına tahmin etmekle / değerlendirmekle yükümlüdür. Diğer adaylarla olan sıralama ilişkisini bilmez.

Aynı zamanda yerleştirmede, merkezi sınav kurumu tarafından hazırlanan ÖSS tek başına aday seçimine yetmeyebilir. Üniversiteye göre değişiklik gösterse de öğrenci seçme sürecinde genelde 3 tür seçme / yerleştirme esastır.

  • Yalnızca ÖSS: Çoğu vakıf üniversitesi değerlendirme ve seçim için sınav sonucunu kullanmaktadır.
  • ÖSS ve Referans: ÖSS sonucuna ek, eğitim düzeyi ve kalitesi kabul görmüş bir okul olmak kaydıyla, bitirilen liseden alınan referans. (学校推薦). Kimi vakıf üniversitelerinin seçim şekli. Önceleri yalnız referans ile de girilebilirken artık bu hemen hemen kalmamıştır. Yalnızca vakıfların kendi işlettikleri orta ve lise dengi okulların mezunları için geçerli bir hale gelmiştir.
  • ÖSS ve Başvurulan üniversitenin yaptığı ikinci aşama sınav: ÖSS sonrası, öğrenci girmek istediği üniversitenin sınavlarına da girmek durumunda kalabilir. Bu genellikle klasik yazılı sınav ve/veya mülakat şeklinde, her üniversite tarafından ayrı ayrı düzenlenen bir seçme türüdür. Göreceli olarak başvuru sayısının (rekabetin) az olduğu ulusal üniversitelerde, öğrencinin ÖSS başarısı ile ikinci sınavdaki başarısının birleşimi değerlendirilir. Fakat, rekabetin en üst düzeyde olduğu üniversiteler için Öğrenci ÖSS’de elde ettiği başarı, ikinci sınava girebilmek için bir ölçüttür. Aday ÖSS başarısına göre sınava girme hakkı alabilir ve rakipleriyle eş şartlarda ikinci raunda çıkar. İkinci sınavdaki başarı, seçim için belirleyicidir. Üst düzey üniversitelerin düzenlediği ikinci aşama sınavları, hemen hemen aynı gün ve saatte yapıldığından ve birbirinden bağımsız olduğundan, adaylar sınavına girecekleri üniversiteyi ta baştan seçmek durumundadırlar. Ki bu da birden çok sınava katılmayı epey güçleştirmektedir. Dolayısıyla aday ÖSS sonrası istediği kadar sınava giremez. Adaylar ikinci aşama sınavda hangi dallardan sorumlu olduklarını, üniversitelerin açıklama kılavuzlarında bulabilirler.

Tüm bu sınav maratonu için gereken hazırlık, hem adaylara hem de velilere maddi ve manevi büyük bir yük getirmektedir.

Her zaman en iyiyi isteyen Eğitim Sapkını Anneler (教育ママ); sırf kendi ününü / adını yaşatmasını istediği için çocuğuna kendi mesleği olan avukatlığı, doktorluğu zorunlu kılan ebeveynler; kendilerine seçme şansı bırakılmamış ve toplum baskısıyla gelecekleri şekillenmiş nesiller, bu sistemin yarattığı bazı aksaklıklar. Bizdeki örneklere çok benzer olsa da burada daha uçlara rastlamak olası.

Üçüncü Bölüm Üniversiteye Hazırlığın Maliyeti olacak… Para konuşmanın zamanı geldi…

2 comments on “Japonya’da Yükseköğrenim – Bölüm 2: Üniversitelere Giriş ve Sınav Süreci

  1. Pingback: Japonya’da Üniversite Ortamları – 1. Bölüm | ...S.a.S...

  2. Pingback: Japonya’da Yükseköğrenim – Bölüm 3: Üniversiteye Hazırlığın Maliyeti | …S.a.S…

Yorumlarınız için...!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Gelişmeler emailinize gelsin!

Bana Ulaşmak İçin

semihsunkar(at)gmail...
Hemen hemen 7/24!

ZİYARETÇİLER

  • 430,007 kere geldiler...!

İçindekiler

%d bloggers like this: