Ailenizin Japonu!

Japonya'ya dair "kulaktan dolmayan" bilgiler

10 Yılın Ardından – Bölüm 1: Ne Umdum, Ne Buldum?


2004 Nisan’ında ilk kez turist olarak Japonya’ya geldim. 2005 Nisan’ında ise artık uzun süreli bir yaşam için Japonya’ya ayak basmıştım. 26 Mart 2014 itibariyle Japonya’yı ilk kez yerinde görüp, idrak etmeye başlayışımın 10. Yılı olacak. Biraz kendimle hesaplaşmanın zamanı gelmiş demek ki…

Niye Derledim On Yılı.

Geçen 10 yılda Japonya’da ne aradım, ne buldum, ne öğrendim, ne şekilde değiştim; sıradan bir yabancı olarak bulunduğum sürede ne kadar Japonlaştım, aklıma gelenleri sıraladım…

Uzun bir yazı ve çok kereler, düzeltmelerle, kopuk kopuk kaleme aldım. Özellikle günlük tutma alışkanlığım olmadığından pek çok nokta yazarken aklıma, karışık sırada geldi. Bu nedenle kopukluk, tekrarlama olabilir hoşgörün.

Bu yazıyı yazmamdaki bir diğer sebep de ileride kızım Derin, babasının yıllar içinde hangi yollardan geçtiğini, nasıl değiştiğini, geleceğini nasıl şekillendirdiğini bir de kendi ağzından dinlesin, bilsin diyedir. Kısmet olur da okur umarım.

 Hep soruldu, sorulur: Neden Japonya?

İddialı bir giriş olacak ama rastlantılar sonucu yolu Japonya’da son bulmuş biri değilim. Kısmen tasarlayarak, kısmen kumarda doğru ata oynayarak, kısmen kaz gelecek yerden tavuğu esirgemeyerek kendime Japonya yolunu açtım. Bunu gizlemiyorum ama bir övünç meselesi de yapmıyorum.

İlk Japonya ilgisi 1999 sonunda ODTÜ’de henüz lisans ikinci sınıf öğrencisiyken ortaya çıktı. Gelecekte (yani şu anda) yapmak istediğim Metalurji Mühendisliği üzerine çalışmak ve çevre ile ilintili bir işle ilgilenmekti hedef. Metalurji alanında lider ülke ise Japonya olagelmiştir. Bu nedenle, ek yabancı dil olarak Japonca öğrenmeye başlamam, hedefe doğru atılan ilk adımdı.

Sonrasında ODTÜ Türk Japon İletişim Topluluğu’yla (adı ve içeriği değişse de ODTÜ Japon Kültür Topluluğu) içli dışlı olmam, Ankara’daki az sayıda Japon ve Japonya ile ilgili kişilerle bir bağ kurmama yardımcı olmuştur. Haliyle ne tür olanakların olduğunu, nelerin yapılabileceğine dair zaman içinde bir fikre de ulaşmak mümkün oldu. Yine bu süreçte tanışmış olduğum Japon arkadaşlarımın ve Türk öncüllerimle (senpai) ardıllarımın (kouhai) katkısı da yadsınamaz.

Doğru zamanda, doğru planlama ve doğru bağlantılar ile kendimi 2004 yılında Monbukagakusho: MEXT (Japonya Eğitim, Bilim, Teknoloji ve Spor Bakanlığı) bursu mülakatında buldum. O mülakatta da sorulan ilk soru “Neden Japonya?” idi.

Nedeni o zamanlar daha basitti. “Alanımda en iyi olmak için, alanında en iyi olan yerde olmalıyım.”

Tabii aynı zamanda alanında en iyi yerler içinde ABD ve AB ülkelerindeki üniversiteler de vardı. Ancak buralarla kıyasla Japon üniversitelerine daha az yabancı öğrenci başvurusu olduğundan, rekabette ufalanıp gitmemek, arada kaybolmamak için ilk ve gerçekçi tercih Japonya idi. ABD’de Tokyo Üniversitesi ile eşdeğer bir üniversiteye yapılan başvuru sayısı tüm Japon üniversitelerine yapılanlardan çoktur; tahmin edebilirsiniz. Yani gerçekçi olup, rekabet şartlarını değerlendirdiğimi ve rekabetten kaçtığımı itiraf etmeliyim. Her neyse, yanıtlar tatmin edici olmuş olmalı ki mülakat olumlu geçmiş, 2005 yılında Tokyo’nun yolunu tutmuş oldum.

Ne Umdum, Ne Buldum?

Japonya ile ilişkim 1999 sonunda ilk kez başladıktan sonra 2005’e dek tek yönlü bilgi alımıyla, kendime Japonya’yı tanıttığıma inanmıştım. Bilgiler, kaynakları daha çok ansiklopedik olan ve akademik bilgilere dayanan, günlük hayattan kopuk veya güncel olmayanlardı. Bu süre içinde Japonca öğrenmeye başlamam, hem dilde hem kültürde kendimce epey de ilerleme kaydettiğimi sanmam, sanıyorum en büyük yanılgılarımın başında geliyor.

4 sene boyunca karınca kararınca çalışılıp öğrenilen Japonca ile Japonya’ya geldiğimde “sıkıntı çekmem!” ya da “daha az sorun olur” sanıyordum. 2004’te ilk turistik ziyarette Narita’dan şehir merkezine giderken, daha yolun başında, öğrendiğim tüm Japonca bitmişti. Ne sokaktaki dil kitaplara, ne kitaplardaki cümleler içinde bulunduğum duruma uyuyordu. Japonya’da gerçek hayatın ilk sillesi ile rüyadan uyandım.

O ilk ziyaret, ki gelecekte araştırmacı olarak çalışmak istediğim alandaki en iyi üniversiteleri ve laboratuvarları yerinde görmek için tümüyle cepten harcanan “kaz gelecek yerden tavuğun esirgenmediği” bir gezidir, hayatımın sonraki 10 yılnı ve belki ötesini şekillendirdi. Hayatımda verdiğim en doğru kararlardan biridir. İmkanınız varsa, sıradışı bir değişim planlıyorsanız, gidin yerinde görün. Bir müsibet, bin nasihatten iyidirin ta kendisi.

Biliniz ve emin olunuz ki, kitaplardan ve Japonya’daki yaşama alışmış birinin ağzından aktarılan Japonya, o standartlarla tanımlanan ülke, tamamen bir hayal. Bu belki diğer ülkeler ve kültürler için de söylenebilir. Umduğunuz ve karşınıza çıkan gerçek her zaman örtüşmüyor. Gelinceye kadar yaşamına, kültürüne, diline dair ön hazırlık yaptığınız halde, bildiğinizi sandığınız çoğu şeyin, eksik ama çok eksik, veya eski ve basmakalıp bilgiler olması -ve hatta yanlış olmaları-, umduklarınızla bulduklarınız arasında dağlar kadar fark yaratıyor.

Cahil gelmek ne kadar kötüyse, bilmişlik de o kadar kötü.

Bu yabancı bir ülke hakkında ve Japonya ile ilgili aldığım ilk ve en yol gösterici dersti.

Sonraki bölümde diğer derslerden dem vuracağım… “Bölüm 2: Japonya Ne Öğretti?”.

5 comments on “10 Yılın Ardından – Bölüm 1: Ne Umdum, Ne Buldum?

  1. Pingback: Japonya’da Yükseköğrenim – Bölüm 5: Sıkça Sorulan Sorular | ...S.a.S...

  2. Pingback: 10 Yılın Ardından – Bölüm 3: Uğruna Feda Edilenler | ...S.a.S...

  3. Pingback: 10 Yılın Ardından – Bölüm 2: Japonya Ne Öğretti? | ...S.a.S...

  4. Ali
    March 16, 2014

    Japonya ile ilgili bildiklerimin %90 ı sizin sayenizde. İnternette Japonya ile ilgili ne aratsam, ekşi sözlük çıkıyordu. Bi gün entrylerdeki yazar nickine bakmayı akıl ettim ve bunları aynı kişinin yazdığını farkettim🙂

    O günden beri yazılarınızı takip ediyorum. Daha fazla bilgi vermeniz ve ailenizle mutlu bir yaşam dileğiyle.

    Like

Yorumlarınız için...!

Gelişmeler emailinize gelsin!

Bana Ulaşmak İçin

semihsunkar(at)gmail...
Hemen hemen 7/24!

ZİYARETÇİLER

  • 430,007 kere geldiler...!

İçindekiler

