Ailenizin Japonu!

Japonya'ya dair "kulaktan dolmayan" bilgiler

Japonya’da Otobüse Binmek – Bölüm 2


Japonya’da otobüse binmek ile ilintili ilk kısımda şehir içi otobüslerine değindik. Bu son bölümde şehirler arası otobüsler ve şehir içinde hizmette olan özel otobüslere değineceğim.

Şehirler Arası Otobüsler

1- Yaygın sanrının aksine şehirler arası otobüsler her yere giden ulaşım yolları değildirler. Aksine trenle olan ulaşımla kıyasla, çoğunlukla daha kısıtlı bir alana ve yine çoklukla iki önemli şehir arasında hizmet verirler. Aradaki küçük yerleşim yerlerinde hemen hiç durmazlar.

2- Tokyo çıkışlı olanlar nüfusca küçük şehirlere giderler. Ya mevsimsel olurlar -kış sezonunda kayak yapmaya uygun dağlık kırsal kesim veya yazları günübirlik gidilen eğlence parkları, vb.- ya da tatil beldeleri (Nikko, Hakone, vb.) ile sınırlı kalır.

3- Yerel yönetim turizm bürolarının işlettikleri otobüsler olsa da genellikle otobüsleri işletenler, şehir içerinde olduğu gibi, özel ulaşım şirketleridir.

4- Yolcu sayısıyla orantılı büyük otobüs durakları olsa da, şehir içlerinde büyük otobüs terminal kompleksleri yoktur. Büyükçe bir tren istasyonunun çevresinde, kalkış ve varış saatleri sırasınca kamusal bir alan -alışveriş merkezi otoparkı, otel önü, vb.- terminal olarak kullanılır.

shinjuku otobus

5- Her zaman uzun mesafe amaçlı, iyi donanımlı otobüsler hizmette değildirler. Kısa mesafe (< 200 km) otobüsleri genellikle 2+2 düzeninde ve koltuk arası diz mesafesi dar olan araçlardır. Mesafe uzadıkça 2+2’ye, geniş diz mesafesi, 1+1+1 oturma düzeni ve araç içi tuvalet seçeneği eklenir.

6- Otobüsler en fazla 40-50 kişilik olup, Mercedes O 403’lere rahmet okutan cinste, eski görünümlü araçlardır.

koltuk

7- Fiyat tarifesi şirket, seyahat sezonu, otobüs türü, yolcu yaşı ve cinsiyeti ile mesafeye göre değişir.

8- İnternetten ön rezervasyon, erken rezervasyon, gidiş dönüş bilet, 4’lü bilet (tek seferde 4 bilet alımı) alınmasi durumunda indirim (%2 – 5) mümkündür. Öğrenci indirimi Japonya’da kayıtlı olunan bir okuldan temin edilen özel “Öğrenci İndirimi Belgesi” ile mümkündür. ISIC, paso, vs. göstermeyin, ısrar etmeyin, boşuna germeyin, gerilmeyin. (Dil okullarında öğrenci olanlar ve üniversitelerde araştırmacı olarak bulunan araştırma öğrencilieri, öğrenci özlük haklarından yararlanamazlar. Kısaca öğrenci olarak kabul görmezler.)

9- Gece ve gündüz otobüsleri olarak iki çeşit şehirler arası otobüs tipi vardır. Gece otobüsleri gece 21-24 arası hareket alır ve sabahın ilk ışıklarıyla hedefine ulaşır. Öğlen araçları ise gündüz erken saatlerde yola çıkıp, aynı günün akşamına gideceği yere varır. Aradaki saatlerde yakın mesafeler haricinde sefer düzenlenmez. Yani sabah 7’de binemediğiniz otobüsün bir benzeri gece 21’den evvel bulunmaz.

10- Gece veya gündüz farketmez, yolculuk süresi 350 km bir yol için de, 650 km için de ya bir gece veya bir öğlendir. Aynı mesafeyi şinkansen 1 saat 45 dakikada alırken siz 7 saatte daha yeni varmiş olursunuz. Bunun tek sebebi şinkansen mafyasıdır… Uydurmayalım. Bu gecikmeye molalar sebep olur. Çok kere verilen 20 – 30 dakikalık molalardan gına gelir.

mola alani

11- Şinkansen ile (veya uçakla 1000 km’den uzun mesafelerde) gidişin kolay ve alternatifin çok olduğu hatlarda genelde otobüs seferleri üvey evlat gibidir, Çulsuzlar (az ağır kaçtı ya neyse), öğrenciler ve gençler dışında kullanan azdır. Bu nedenle yolcu sayısının düştüğü kış sezonunda saçma sapan fiyatlara ucuz bilet bulmak mümkündür.

12- Araçlar küresel konumlandırma sistemi, GPS, ile takip edildiğinden uzak mesafe de olsa duraklara asla zamanından önce gelmez, yolcu yoksa güzergah değiştirmez, 2-3 dakikadan fazla bekletmez, “bilader arkada koşturan vatandaş var” uyarısına kanmaz.

Yok efendim böyle bir ütopya. Kar yağar, yol kapanırsa geç de kalır, güzergah da değiştirir, mola alanında yolcusunu da bekler… Şehir içinden farklı sonuçta…

13- Şöforleri çok terbiyeli ve bir o kadar da yardimseverdir. Herkesin indiğinden emin olmadan ve yer sorununun olmadığını görmeden katiyen hareket etmez. Bu nedenle araca binişler kalkıştan 10 dakika önce bitmiş olur… Son dakikalarda gelirseniz cok pis bakışlara maruz kalırsınız…

14- Gece otobüslerinde şöför mahali ile yolcular arasına koyu renk bir kadife perde çekilir, bütün camlar sıkı sıkıya perdelerle kapanır ve ışıklar kapatılır. Otobüs içi zifiri karanlığa gömülür. Bu ortamda koltuk takip ışığı, telefon ekranı ışığı veya yansımasi, laptop/tablet ekranından taşan (!) yanar döner ışık saçanlara henüz rastlanmamıştır… Tahminim bu tür ayıpçı hareketlerde bulunanların soylarının bilinçli bir biçimde kurutulduğu yönündedir.

gece otobusu ici

15- Otobüs içinde sürekli vıdı vıdı konuşan ve servis veren bir muavin yoktur. Dahası otobüs seferlerinde servis diye bir hizmet yoktur. Yiyecek ve içeceklerinizi yanınıza almanız gerekmektedir.

16- Araç içinde, gece otobüslerinde, yastık ve battaniye verildiği seferler vardır. Bu gibi sefere denk geldiğinizde hakkınıza düşen neyse onunla idare edeceksiniz. Adamlara “abi bi yastık daha alayım… ” diye sorup mahcup etmeyin.

17- Kimi hatlarda, yine gece seferlerinde, yolcu güvenliği nedeniyle yalnızca kadınlara ayrılmış seferler olabilir. Biletleme sırasında ucuzsa işkillenin, sorun, soruşturun.

18- Yine gece otobüslerinde, yine güvenlik gerekçesiyle, yolcuların servis alanlarında –mola verilmiş bile olsa- araçtan inmelerine izin verilmediği durumlar olabilir. Ayvayı yediğinizin resmidir. O nedenle çıkınınızda içecek iki yudum su, iki lokma bir şey bulunsun. Çat kapı oruç tutuyor insan.

19- Hava muhalefeti nedeniyle gecikme olması durumunda otobüs şirketi kaçırdığınız trenin, uçağın tazmininde bulunmayacaktır. Dolayısıyla kış mevsiminde, hele de Tohoku ve Japon Denizi taraflarına otobüsle gidip, gelmeyi planlıyorsanız havayolu ve demiryolu seçeneklerini daha üst sıralara koyun.

20- Kimi ulusal tatil günlerinde büyükşehirler ve bunların bağlantılı çevre yollarında akıl almaz trafik sıkışıklıkları olağandır. Bu gibi bir trafik sıkışıklığında 250 km mesafeyi 6-7 saatte gitmek sıradandır. Planınızı yaparken göz önünde tutun.

Özel Otobüsler

21- Şehir içi otobüslerinin belirli bir amaçla özelleştirilmiş türleridir. Turistik amaçlı olanları özel öneme sahip turistik mekanları (mesela Kyoto‘da) tek seferle birbirine bağlayacak biçimde özel bir rotada hizmet verir. Genellikle yabancıların kullanacağı düşünülerek, araç içi uyarıları İngiizce, Çince ve Korece olarak da yapılmaktadır.

kyoto raku bus

22- Özel günlere ait -misal yılbaşı- gece yarısı otobüsleri orta mesafelerde, şehir içlerinden banliyö alanlarına doğru hizmet verirler. Genellikle taksiyle gidildiğinde tutacak fiyatın 1/4’üne tekabül eden tarifeleriyle hem hayat kurtarır hem küfür ettirir… Gece yarısı otobüsleri çoklukla son tren saatleriyle hemen, hemen aynı dakikalarda şehir merkezinden –Şinjuku, İkebukuro, vb.- kalktıklarından aman aman bir işe yaramazlar.

Bunun dışında Tokyo’da yıllardır dillendirilen 24 saat ulaşım vaadi var ki, eğer gerçekleşirse otobüsler ile olacağı söylenmekte. Belki o zaman bu yazıyı tekrar güncellemek gerekebilir.

2 comments on “Japonya’da Otobüse Binmek – Bölüm 2

  1. Pingback: Japonya’da Ucuz Tren Biletleri – Bölüm 1 | ...S.a.S...

  2. Pingback: Japonya’da Otobüse Binmek – Bölüm 1 | ...S.a.S...

Yorumlarınız için...!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Gelişmeler emailinize gelsin!

Bana Ulaşmak İçin

semihsunkar(at)gmail...
Hemen hemen 7/24!

ZİYARETÇİLER

  • 430,007 kere geldiler...!

İçindekiler

%d bloggers like this: