Ailenizin Japonu!

Japonya'ya dair "kulaktan dolmayan" bilgiler

Hangi Japon Yemeklerini Tatmalı?


Kendimi bildim bileli, yemek yemekten ve ara sıra da yemek yapmaktan büyük keyif alıyorum. Yerel yemeklerin dünya kültür mirasına olan katkısını dil ve müzik ile eşdeğer ve hatta üstün görüyorum. Aynı dili paylaşan insanların bile yemek kültürlerinde görülen akıl almaz çeşitlilik, her şeyden öte bana büyük keyif veriyor. O nedenle de yeni bir yere gidişte kaçarı yok o yörenin yemeği, yemek tarzı neyse tatmaya, denemeye gayret ediyorum. Bunu gurmelik olarak, “muhakkak gitmeliyim” alt metnine sokmadığım için de büyük keyif alıyorum.

Türkiye’de iken babamın aşıladığı bu sevgi, çok sonraları yerleştiğim Japonya’da da devam ediyor. Elimden geldiğince bulunduğum her yeni Japon yemeğinden tatmaya çalışıyorum. Ama yeni tatlardan önce geleneksel tatları tanıtmak gerekli. İşte gezi rehberleriyle aynı dönemde ortaya çıkan bir liste daha. Hangi Japon yemeklerini yemeli?

“Neden Japon yemekleri, ama onlar çok kötü” ya da “Japonya’da başka yemek yok mu?” denildiğini duyar gibiyim. Aklımda olan bir önyargıyı yıkmak. Japon yemeklerinden Türk damak tadına uygun olanları sıralamak. Sonuçta Japon mutfağı, yalnızca Türkiye’de değil, dünya genelinde büyük bir önyargıya kurban gitmekte.

Önyargının temelinde Çin yemeklerinde akla gelebilecek her şeyin yiyecek olarak karşınıza çıkma olasılığının olması. Oysa ki, Japon mutfağı, yemeklerde kullanılan malzemeden, sosa; hazırlanışından, sunumuna hemen her noktada Çin mutfağından farklı. Çoğu noktada bizim damak tadımıza daha uygun.

Listeyi gelenekselleşmiş Japon yemeklerinden oluşturdum. Bizzat tattıklarımı puanlayarak değerlendirmeyi uygun gördüm. Bizim -ya da kişisel olarak benim demeliyim- ağız tadımıza uyanlar ile uzaktan yakından alakası olmayan yiyecekler için puanlamayı şu şekilde yaptım:

  • + + + : dere tepe ara bul, yemeden gelme…
  • + + : fırsat olursa muhakkak ye…
  • + : ye ye, çekinme…
  • o : kişiye göre…
  • – : tadına bak, ama ısrar yok…
  • – – : alternatifin varsa başkasına geç…
  • – – – : iyi düşündün mü, bir daha düşün bak…

Bu sıralamada benzer puanları almış yiyecekler arasında her hangi bir ayrım yapmadım. En iyi ya da en kötü gibi bir amacım da yok. Hem bunu yapmaya yüzüm de yok… Vakti zamanında benim deliler gibi sevdiğim, ki hala çok da severek yemekteyim, bir yemeği, anneme tattırdığımda tepsisiyle kafama geçiriyordu. Yani liste kişiye özel olmuş olabilir. Anlayışla yaklaşalım…

15 comments on “Hangi Japon Yemeklerini Tatmalı?

  1. Pingback: Tokyo'da Japon Mutfağı Dersleri - Japondan

  2. Pingback: Japonya Gezi Rehberi - 2013 Sürümü - Japondan

  3. Pingback: Japonya’nın Yöresel Yemekleri | ...S.a.S...

  4. Pingback: Tokyo’da Japon Mutfağı Dersleri | ...S.a.S...

  5. Pingback: Japonya’da Üniversite Ortamları – 2. Bölüm | ...S.a.S...

  6. Pingback: Japonya Gezi Rehberi – 2013 Sürümü | ...S.a.S...

  7. Pingback: Blog Yazarlığından İnsan Pazarlığına « …S.a.S…

  8. Pingback: Sağlığa Zararlı Japon Yemekleri « …S.a.S…

  9. Pingback: Bir Japon Geleneği, Sake « ooame 大雨

  10. Pingback: Türklerin Suşi ile İmtihanı « …S.a.S…

  11. Mustafa KAVAS
    March 8, 2012

    Ellerine saglik gayet guzel bi ozet olmus.

    Like

  12. sunkarsemih
    March 7, 2012

    Canım son zamanlarda neyi çektiyse ya da neden bıktıysam onu yazdım sanırım… Objektifliğini sorgular olduk…

    misal Tuncer demiş ki
    “Turk geldi mi? Dogru yakiniku kendin psiri kendi ye usulu
    yok ben yemem diyeni gormedim
    kesin katildigim konu ise natto
    O kokuyla nasil yiyebiliyorlar?”

    e haklı tabii

    Like

  13. Pingback: Bölüm 7 – Tokyo’nun Gece Hayatı – 2 « …S.a.S…

  14. Pingback: Bir Japon Geleneği, Sake « …S.a.S…

  15. Pingback: Japonya Yaşanılacak Bir Yer Midir? « …S.a.S…

Yorumlarınız için...!

Gelişmeler emailinize gelsin!

Bana Ulaşmak İçin

semihsunkar(at)gmail...
Hemen hemen 7/24!

ZİYARETÇİLER

  • 430,007 kere geldiler...!

İçindekiler

