Ailenizin Japonu!

Japonya'ya dair "kulaktan dolmayan" bilgiler

Japonya’da Otobüse Binmek – Bölüm 1


Çeşitli boy ve özelliklerde çok sayıda çeşidi bulunan otobüs, genel olarak iki uç nokta arasında ve bu iki nokta arasında önceden belirlenmiş bir güzergahta ulaşım hizmetini aynı anda birden çok kişiye vermek amacıyla kullanılır. Sözlük tanımı böyle. Japonya için de bu genel tanım geçerli olsa da bazı noktalarda epey bir farklılık gözlemlemek mümkündür.

Bu kez Japonya’daki trenlere ek otobüsü ele alacağım. Kısaca bu metin Japonya sınırları içinde bir toplu taşıma aracı olan otobüse binişi, otobüsten inişi ve otobüs içinde yapılması uygun olan ile yapılması hoş karşılanmayan davranışları açıklar.

Tüm dünyada sıklıkla karşılaşılan türler şehir içi ve şehirler arası olanlardır. Ben de bu sınıflandırma temelinde Japon otobüslerini incelemeye gayret edeceğim.

İlk Bölüm : Şehir İçi Otobüsleri

1- Yaygın sanrının aksine şehir içi otobüsler her zaman ucuz ulaşım yolları değildirler. Aksine trenle olan ulaşımdan çoğunlukla pahalıdır ve iki nokta arasındaki uzaklık arttıkça ücret de artar.

2- Her zaman belediye otobüsü değildirler. Yerel yönetimlerin işlettikleri otobüsler olsa da, genellikle otobüsleri işletenler özel ulaşım şirketleridir ve çoğu büyük bir demiryolu şirketinin kardeşi, daha ufak kuruluşlardır.

3- Yolcu sayısıyla orantılı büyük otobüs durakları olsa da, büyük duraklar, terminallerden çok ekseriyetle şehir içlerinde büyükçe bir tren istasyonunun çevresinde dağıtım ve toplama amaçlı ring seferleri yaygındır.

4- Daha azınlıkta olan bir türü ise iki büyük tren istasyonu arasında ve tren ulaşımının doğrudan ulaşmadığı yerleri kapsayacak şekilde ulaşım ağına katılanlardır. Bunlar düşük nüfus yoğunluğu + yüksek gelir ikilisi olan bir güzergahta tamamlayıcı bir unsur olarak ulaşım altyapısına eklidirler.

Nagoya sehir ici otobus rotalari

5- Otobüsler görece kısa ve en fazla 40-50 kişilik kapasitede, non-step bus (basamaksız) tabir edilen, engelliler ve yaşlılar için durağa yanaşıldığında alçalan ve iniş/binişe yardımcı olacak özel tasarımlı, GPS takip sistemli ve CNG (sıkıştırılmış doğal gaz) yakitli ya da melezdirler. (hybrid).

Sehir ici otobus

6- Sabit fiyat tarifeli otobüslerde binişler önden; alınan mesafeye bağlı değişken ücretlendirme yapılan orta ve uzun mesafeli şehir içi otobüslerinde binişler arka kapıdan, inişler ön kapıdan, parayı ödeyerek yapılır.

7- Orta ve uzun mesafeli şehir içi otobüslerinde ücret takibi için biniş sırasında arka kapının hemen girişine yerleştirilmiş ufak bilet makinesinden, binilen noktayı numara ile belirten bilet edinilir, aynı bilet gösterilerek iniş sırasında kaç durak gidildiğine bakılarak gereken ücret ödenir. (Bu ufak makineler genelde portakal rengidir ve binilen yerde, eşiktedir.)

8- Şehir içi tüm otobüslerde ödeme nakit veya ön ödemeli kart (çip para) kullanılarak yapılır. Aylik kart aboneliği ve yaşlı-engelli-öğrenci tarifeli aylık kart aboneliği de olasıdır.

9- Sabit fiyat tarifeli otobüslerde -aynı şirketin otobüsleri olmak kaydiyla- 1,2,3 günlük sınırsız biniş kartları, günlük 3 binişin geçildiği durumlarda daha karlı birer odeme şeklidir.

10- Ödeme nakit ile yapılırken bozuk paranızın olmaması durumunda araç içindeki bilet kesme cihazı kağıt paranızdan gereken tutarı düşerek, para üstünuü size iade edecek sisteme sahiptir. “Abi şu onluğu, iki beşlik yapsana” muhabbetine gerek yoktur. Ama bu cihazlar 1000 JPY dışındaki banknotları kabul etmemektedirler.

Biletleme cihazi

11- Araçlar Küresel Konumlandırma Sistemleri (GPS) ile takip edildiğinden

  • uzak mesafe de olsa duraklara asla zamanından önce gelmez,
  • yolcu yoksa güzergah değiştirmez,
  • 2-3 dakikadan fazla bekletmez,
  • “Birader arkada koşturan vatandaş var” uyarısına kanmaz.

12- Söförleri çok terbiyeli ve bir o kadar da yardımseverdir. Herkesin indiğinden emin olmadan ve yaşlıların oturduğunu görmeden katiyen hareket etmez. (Bu kural bir tek Kyoto’da laçka olmuştur. Bunu Japonlar da esefle kınar ve Kyoto otobüs şöförlerinin kabalığı dile getirilir.)

13- Aynı şöförler tüm yol boyunca durak isimlerini söyler, “Duracak” ikazına basılmamış bile olsa durağa yanaşır, durur, “İnecek var mi?” diye sorar; emin olduktan sonra hereket eder.

14- Otobüs içinde sürekli vıdı vıdı konuşan ve yerine göre çevredeki önemli yerleri, şirketleri-dükkanları (pek tabii reklam parasını tıkır tıkır sayanları), binaları sıralayan bir otomatik anons sistemi vardır. İlk kez gidilen bir yer için oldukça yararlıyken, her gün kullanılan bir otobüste kafa ütüleyici olabilir.

15- Otobüs duraklarında ve internette otobüslerin günlük saat çizelgesi ve anlık konumunu belirtir bir cihaz ve tablo bulunur. Bu araçlar ile takip ettiğiniz otobüsün ne zaman durağınıza geleceğini, nerede olduğunu öğrenebilirsiniz. Zamanınız varsa sigara bile yakabilirsiniz.

16- Orta ve uzun mesafelerde gece geç saatlerde genellikle otobüs seferi yoktur. Akşam 8-9 gibi biterler. Kısa mesafe ve sabit fiyatlandırmalı hatlarda da aynı genelleme olsa da istisnai hatlarda -yolcu yoğunlugu ve talep varsa- 11’den sonra da otobüs bulunabilir. Ancak bu araçlarda sabit fiyat yerine normal tarifenin 2 kati ücretlendirme yapılır.

İkinci ve son bölüm şehirler arası otobüsler üzerine olacak…

Şimdilik şehir içinden bu kadar…

5 comments on “Japonya’da Otobüse Binmek – Bölüm 1

  1. Pingback: Hiroşima Gezi Rehberi | Ailenizin Japonu!

  2. Pingback: Kyoto Gezi Rehberi – Bölüm 2 | ...S.a.S...

  3. Pingback: Japonya’da Otobüse Binmek – Bölüm 2 | ...S.a.S...

  4. Pingback: Japonya’da Ulaşım Ücretleri | ...S.a.S...

  5. Pingback: Bölüm 8 – Tokyo’da Hayatta Kalmak « …S.a.S…

Yorumlarınız için...!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Gelişmeler emailinize gelsin!

Bana Ulaşmak İçin

semihsunkar(at)gmail...
Hemen hemen 7/24!

ZİYARETÇİLER

  • 430,007 kere geldiler...!

İçindekiler

%d bloggers like this: